Extraljus

När vinterns mörker börjar närma sig börjar det åter igen bli aktuellt att titta till bilens belysning lite extra. Speciellt alla som rör sig mycket på skogsvägar där belysningen är dålig eller icke exister är den extra synen man får ovärderlig. Inte minst tack vare risken att stöta på vilt.

Att just se längre på vägen och på så sätt snabbare kunna undvika eventuella plötsliga hinder på vägen är som sagt den vanligaste anledningen av man utökar belysningen. Extrabelysning kan dock användas av även andra anledningar, alla med sina egna variationer av extra belysning.

Om man gillar att köra snabbt i lite mer ojämn och mörk terräng så är belysningen a och o. För även om bälte och krockbur är otroligt bra säkerhetsanordningar så har de lite betydelse, om du inte kan se var du kör. Något som extraljus för rallybilar är lite ensamma om är att de ofta använder sig av ljusboxar. Detta är kåpor som sätter över lamporna och gör att de är betydligt mer strömlinjeformade.

För fordon som är till för vägarbete så är arbetsljus en självklarhet. Dessa är inte nödvändigtvis till för att ge bättre syn på lång sikt utan istället för att lysa upp just det området som man jobbar i.

Oavsett vad syftet är så behöver man göra ett val gällande vilken typ av lampa man skall använda. Tidigare har det huvudsakligen varit glödlampor och xeonlampor som gällt för detta, nu har det dock kommit ett till alternativ på marknaden, LED.

LED, eller lysdioder som det också kallas, är förutom att vara extremt strömsnålt även mer eller mindre helt okänslig för skakningar och vibrationer. Detta är perfekt för fordonsbelysning och ger lampan en otroligt lång livslängd. Specialistbutiker så som Maskinhandel.com har alla ovan nämnda lampor i LED versioner med alla de fördelar som det innebär.

För många bilar går det till och med att helt och hållet byta ut de gamla billamporna mot nya LED lampor och på så sätt även med den vanliga belysningen dra nytta av längre hållbarhet.